چگونه جشن نوروز شکل گرفت ؟

۱۷ اسفند, ۱۳۹۴ماری

پدید آمدن جشن نوروز

جشن نوروز

جشن نوروز؛ براساس تقویم جلالی سال نو با آغاز جوانه زدن درختان و سبز و زنده شدن طبیعت و آمدن بهار آغاز می شود. اما چرا این جشن برایمان پراهمیت وشادی آفرین است و برای جشن گرفتنش آماده شده لحظه شماری می کنیم. پشت تمام جشن های ما ایرانیان داستان ها و افسانه های کهنی قرار دارند که شیرین و دلشین اند. در این چگونه مختصر مطالبی از برپایی جشن نوروز و تقارن برخی از اعیاد اسلامی با این جشن ملی داریم.
در آثار پیشینیان آمده است که این جشن را نخست جمشید برپا کرد. گویند در این روز جمشید بـه جنگ دیوان رفت و آنان را فرمانبردار خویش ساخت. جمشید در این روز بر تختی نشست کـه دیوان آن را می بردند و با آن به یک روز راه از دماوند به بابـل رسید. مردم در تعجب شدند و آن روز را جشن گرفتند. پس از جمشید شاه سال به سال براهمیت و فراگیری نوروز افزوده شد.

در زمان هخامنشیان و ساسانیان، نوروز به عنوان سنتی فراگیر و بسیار باشکوه چه در دربار شاهان و چه در خانه های مردم عامه (نه فقط زرتشتیان) اجرا می شده است.

علت مهم دیگری که جهت گسترش نوروز و درآمدن این عید در حیطه‌ی شعایر اسلامی یاد می‌شود، تقارن نوروز است با جانشینی علی‌بن ابیطالب توسط پیغمبر اسلام محمدبن عبدالله (ص) در عید غدیرخم، در سال دهم هجری برابر با بیست و نهم حوت (اسفند) است. همچنین در چنین روزی علی‌بن ابیطالب عاقبت بعد از بیست و پنج سال گوشه‌گیری اجباری به خلافت رسید. به این ترتیب نوروز همچنان پس از اسلام اهمیت خود را حفظ کرد و احادیث و روایات بسیاری در این باب و در بحارالانوار گردآوری شده است.

طبیعت پس از گذران دوره ای سرد و بی محصول، با آغاز بهار زنده شده و در واقع آفریده می شود. (در اسلام و همچنین عرفان اسلامی موضوع خلق مدام، منطبق با این عقاید ایران باستان است) انسان نیز باید به عنوان یکی از مخلوقات الهی سعی کند همراه طبیعت به رستاخیز برخیزد.

ماه فروردین را ماه فَروَهَرها یا فَروَشی ها می نامند و آن عید اموات است. در این ماه بدلیل رستاخیز (نو شدن دنیا) پرده ی میان زندگان و مردگان به کناری رفته و ارواح نیک درگذشتگان به ملاقات زندگان می شتابند. رسم معروف قاشق زنی، نیز از همین اعتقاد نشأت می گیرد. ارواح نیک بصورت افرادی که رویشان پوشیده است به پشت در خانه های زنده ها آمده و زنده ها نیز به آنان به رسم یادبود و برکت هدیه ای می دهند. و نیز تمیز کردن خانه ها و روشن کردن چراغ ها و شمع ها در زمان تحویل سال برای رضایت خاطر و هدایت فروهرهاست.

در روز ابتدای فروردین، که بنام پاک و برکت دهنده ی اهورامزدا (خدای پاک) مزین شده است، خورشید وارد برج حَمَل شده و جهان از نو آفریده می شود.

ایرانیان کهن برای استقبال از سبزی بهاران، ۲۵ روز مانده به فروردین بر ۱۲ ستون خشتی یا سنگی سبزه می کاشتند. (۱۲ ستون، اشاره به اعتقاد کهن قرار گرفتن جهان بر روی ۱۲ ستون است)

ششمین روز فروردین که بنا به نظرات بسیاری محققان و موبدان زرتشتی، سالروز تولد زرتشت اسپنتمان (پاک) است، به نوروز بزرگ معروف است. آورده اند که در بامداد آن روز به کوه بوشنج شخصی که دسته ای از گیاهان خوشبو در دست دارد ساعتی نمایان است، سپس پنهان می شود و تا سال دیگر در همین هنگام دیگر نمایان نمی گردد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته قبلی نوشته بعدی