چگونه خشم خود را کنترل کنیم ؟ بخش ۱

۱۴ آبان, ۱۳۹۵محمد

کنترل خشم

کنترل خشم

خشم یا عصبانیت نوعی هیجان روحی و عکس‌ العمل طبیعی در برابر تهدید ، خطر و … است که به ما این اجازه را می‌دهد در شرایط بحرانی از خود دفاع کنیم. بنابراین عصبانیت برای بقا و پایداری انسان‌ها ضروری و اجتناب ناپذیر است، خشم می‌تواند یک رنجش و ناراحتی زودگذر باشد و یا یک عصبانیت تمام عیار از این رو همواره بین دو حالت جزئی و حاد (جنون) متغیر است.

[alert-announce]عصبانیت و خشم پدیده‌ای کاملا طبیعی است و مانند سایر احساسات نشانه سلامت و تندرستی و عواطف انسانی می‌باشد، اما هنگامی که از کنترل خارج شود، می‌تواند به یک حس مخرب و ویرانگر تبدیل شود و پیامدهای ناگوار در محیط کار، روابط شخصی و در تمامی عرصه‌های زندگی شما بوجود آورد.[/alert-announce]

مدیریت خشم

طبق نظر دکتر چارلز اسپیلبرگر ، خشم نیز احساسی نظیر سایر احساسات انسان است که با ویژگی‌های روانشناسی اشخاص تغییر می‌کند. هنگامی که عصبانی می‌شوید آثار فیزیولوژیک خشم در بدن ظاهر می شود ، معلول‌ های فیزیکی خشم شامل، تند شدن ضربان قلب، افزایش فشار خون و تغییر میزان آدرنالین در خون است.
[alert-announce]همیشه باید راهی برای از بین بردن عصبانیت پیدا کرد و فقط خودمان می‌توانیم به خودمان کمک کنیم زیرا عصبانیت باعث واکنش‌هایی می‌شود که اثرات آن قابل جبران نیست و برای سلامت بدن بسیار مضر است.[/alert-announce]

کنترل خشم

برای اینکه بتوانید عصبانیت خود را کنترل کنید به نکات زیر توجه نمایید:

۱- نفس عمیق بکشید.
یکی از علل عصبانیت ریتم تنفس است؛ در عصبانیت ریتم نفس کشیدن سریع و سخت می‌شود؛ در هنگام عصبانیت یک دم عمیق تنفس را به حالت طبیعی برمی‌گرداند و باعث می شود تا حدودی عصبانیت از بین برود و آرامش پیدا کنیم

۲- شروع به نوشتن کنید.
کلماتی که موقع عصبانیت بیان می‌کنید را روی کاغذ بنویسید و سعی کنید دیگر هنگام مشاجره و عصبانیت آنها را تکرار نکنید.

۳- فکر کنید و از خودتان سوال کنید.
زمانی که با شخصی بحث می‌کنید در مرکز توجه هستید و دیگران به شما نگاه می‌کنند، در اینجا می‌توانید سوال‌هایی در رابطه با چشم پوشی از ادامه ی بحث از خود بپرسید، یا از مواجهه با فردی که از دست او عصبانی هستید دور شوید و در مقابل او قرار نگیرید. به جای این چند لحظه به خود فرصت دهید تا به خودتان بیایید این کار به شما مهلت می‌دهد آرام شوید و در مورد روش‌های ابراز عصبانیت کمی فکر کنید.

۴- عضلات بدن را شل کنید.
در حین عصبانیت عضلات بدن و واکنش‌های فیزیکی به راحتی قابل شناسایی هستند؛ بدن خود را در حالت ایستاده یا نشسته شل کنید و مطمئن شوید که عضلات کاملاً شل هستند؛ این کار شما را آرام‌ تر می‌کند.

۵- آب بنوشید
آب به مغز شما اکسیژن می‌رساند.

۶- دوش بگیرید.
دوش گرفتن و رسیدن آب به بدن عصبانیت را کاهش می‌دهد و باعث شل شدن عضلات بدن می‌شود و به شما آرامش می‌دهد.

۷- راه بروید.
راه بروید با خودتان به آرامی صحبت کنید و خودتان را آرام کنید، حرفهای آرام بخش شما را آرام می‌کند. اگر ایستاده‌ اید بنشینید و اگر نشسته‌ اید بلند شوید و راه بروید.

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته قبلی نوشته بعدی