چگونه شاد زندگی کنیم ؟ بخش ۱

۲۲ آبان, ۱۳۹۵پویا

شاد باشیم

حتماً بیاد می آورید مثلا وقتی که پولی در اختیار دارید و یک ماشین جدید میخرید خوشحالی شما از آن خرید همیشگی نیست. یا خرید هر چیز جدیدی فقط ممکن است یک خوشحالی کوتاه مدت را برای شما به ارمغان بیاورد.

شاد بودن

این نوع از خوشحالی چرا اینگونه است ؟ ما در زندگی چیزهای جدیدی می خریم، به برخی از اهدافمان میرسیم، بعضی از کارهایی که خیلی برایمان مهم هستند را تمام میکنیم و به سرانجام میرسانیم، اما هنوز یک خوشحالی و شادی بلند مدت نداریم!

چطور میتوانیم خوشحال باشیم و زندگی شادی را تجربه کنیم؟

تحقیقات علمی به این سئوال پاسخ داده و آن قدردانی هست! بله درسته. در حقیقت دلیل اصلی شاد نبودن ما ترس است. به عبارت دیگر ترس از نداشتن به اندازه کافی یا ترس از کافی نبودن چیزی دلیل اصلی شاد نبودن است.

زندگی شاد

ترس میتواند جلوی خیلی از خوشحالی های ما را بگیرد و اجازه ندهد که ما در زندگی شاد باشیم. مثلا در محل کار ترس از اینکه نتوانیم کارمان را درست انجام دهیم و از کار بر کنار شویم همیشه باعث میشود که ما در محل کار شاد نباشیم. ترس از نداشتن پول کافی و یا امکان از دست دادن پول، یا اینکه در رانندگی (مخصوصاً رانندگی در ایران!) ترس از اینکه کسی جلوی ما قرار نگیرد و یا تصادف نکنیم همیشه از شاد بودن ما در هنگام رانندگی جلوگیری میکند.

شاد بودن

اما قدردانی می تواند ترس را خنثی کند. اگر ما سعی کنیم همیشه این تمرین را داشته باشیم که در بیشتر مواقع قدردان باشیم در نتیجه در همان مواقع ترس را از خود دور کرده ایم و در نهایت زندگی شادتری خواهیم داشت.

البته انجام این رفتار به هیچ وجه یک کار خارق العاده و یا سخت به حساب نمی آید. برای تمرین کردن فقط کافیست که هر شب قبل از خواب یک لیست ۵ موردی از چیزهایی که در طول روز برایمان رخ داده و ما را حتی برای لحظه ای شاد کرده و قصد داریم از آنها قدردانی کنیم را یادداشت کنیم.

زندگی شاد

قدردانی از داشتن خانواده، دوست خوب، غذایی که امروز خورده ایم، آفتابی که امروز در آسمان دیده ایم، هوایی که امروز تنفس کرده ایم، حتی باید بیاموزیم که در صورت رخ دادن اتفاق بد نیز سپاسگذار باشیم که اتفاق بدتری برایمان رخ نداده است!

برای تهیه لیست اصلن لازم نیست خیلی فکر کنید و یا به قضاوت بنشینید که کدام اتفاق خوب بوده و باید از آن قدردانی کنید. همانطور که گفته شد باید قدردان همه چیز باشیم حتی اتفاق های بد. فقط سعی کنید حداقل ۵ مورد را یادداشت کنید.

[alert-success]با این تمرین مدت زیادی طول نخواهد کشید که تبدیل به شخصی شادتر می شویم. تعداد افراد زیادی که این تمرین را انجام داده اند و مورد آزمایش بوده اند تنها بعد از ۲ هفته، ۲۵% زندگی شادتری را نسبت به دیگران تجربه کرده اند.[/alert-success]

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته قبلی نوشته بعدی